L'element clau és una correcta definició dels objectius ben travada amb les necessitats de les persones i als recursos del centre. A partir d'aquí, es pot construir una proposta personalitzada i prou flexible per adaptar-la a la realitat de cada centre.
A tothom que forma part del centre: pacients o residents i les seves famílies, cuidadors i l'equip de professionals.
Impulsant una selecció de documents (llibres, audiollibres, altres recursos multimèdia, etcètera) elaborada per professionals de la prescripció literària, a partir de les necessitats específiques del centre;
Seleccionant obres representatives de tots els àmbits de coneixement i de totes les editorials catalanes; que responguin als interessos de tothom i respectin la llibertat d'elecció de la persona lectora;
Cercant la col·laboració de les biblioteques locals perquè posin el seu catàleg a disposició dels pacients i residents, i vagin renovant la proposta anualment (almenys un 10% han de ser novetats);
Vinculant professionals de la mediació lectora, creadors, gestors culturals per tal d'impulsar activitats al voltant del llibre i la lectura rellevants i de qualitat.
De cap manera. No hi ha cap biaix ni prejudicis sobre que voldran o no llegir els pacients o residents. La llibertat individual i els gustos personals estan per sobre de qualsevol prejudici.
De fet, l'oferta ha de ser molt diversa i s'ha de gestionar amb professionals del llibre i la lectura, fonamentalment, però també amb els professionals que estan en contacte amb les persones del centre que les coneixen i sobre les que poden aportar un coneixement molt rellevant. A més, col·laborar plegats farà que el projecte sigui interioritzat per tots els equips professionals, i que tingui major impacte.
Hi ha moltes opcions de lectura possibles que poden arribar a tothom, independentment dels seus condicionants de salut:
Per a la gent gran, persones amb dificultat de concentració o lectura, i altres discapacitats, són molt adequats els llibres de lectura fàcil
Per a persones cegues o amb discapacitat visual, es poden oferir audiollibres i altres dispositius que fan accessible la lectura, a més d'accions de lectura en veu alta.
Per a persones amb discapacitat psíquica són molt adients els àlbums gràfics o similars, etcètera.
Hi ha moltes activitats al voltant del llibre i la lectura que es poden realitzar puntualment o de manera regular: lectures en veu alta, espectacles literaris, tallers d'escriptura, tallers teatrals, clubs de lectura, jocs, xerrades seguides discussions i debats, concerts de música i poesia, passejades poètiques, exposicions de creacions pròpies generades a propòsit d'una obra llegida, i un llarg etcètera.
Aquestes activitats volen arribar tant per a un públic que llegeix habitualment com a les persones no lectores.
Aquestes activitats es poden dur a terme regularment i facilitar l'accés a persones que normalment no entren dins del centre com ara escriptors, músics, actors i actrius, etcètera.
Hi ha evidències que la programació periòdica d'aquestes accions enriqueix les relacions entre pacients/residents i professionals, a més de vincular les famílies d'una forma lúdica.
Per tal de gestionar correctament les necessitats concretes es recomana la cooperació dissenyar el programa lector amb pacients i residents, a més de tot l'equip professional i les famílies.
La cocreació garanteix que es tenen en compte elements clau per a l'èxit de les intervencions lectores com ara la durada, les sensibilitats diverses, què es pot fer i què no abans o durant una intervenció i un llarg etcètera.
La millor manera és assegurar que s'insereix dins del dia a dia del centre i no és considera una activitat al marge de la programació educativa i cultural del centre.
L'altre element clau és establir acords de col·laboració amb biblioteques locals i entitats sense ànim de lucre per tal que cadascuna, a partir de les seves possibilitats, contribueixi al desenvolupament de les accions lectores.
L'entitat Cultura Oberta us ofereix suport gratuït per dissenyar el vostre programa de lectura al centre de salut i benestar social.